Wil je gebruik maken van de ondersteuning van Espero? Dan moet je aanvraag goedgekeurd worden door de intersectorale toegangspoort (www.jeugdhulp.be). Als multidisciplinair team (MDT) kunnen wij aanvragen in orde brengen voor gezinnen die we reeds begeleiden.
Wat is het MDT?
In het multidisciplinair team (MDT) Espero zitten specialisten uit verschillende disciplines, zoals begeleiders, psychologen, orthopedagogen, gezinstherapeuten, ... Ons team is daarvoor erkend door het agentschap jongerenwelzijn. We kunnen aanvragen bij de intersectorale toegangspoort voor u in orde brengen.
Espero is gespecialiseerd in kinderen en jongeren met emotionele en gedragsproblemen, eventueel in combinatie met een mentale handicap en/of een moeilijke thuissituatie.
Wij vinden het belangrijk dat u zo goed mogelijk geholpen wordt. Merken we dat u betere ondersteuning kan krijgen door een ander team? Dan bespreken wij dat met u en verwijzen we u door naar een ander team.
In elke provincie zijn er ongeveer 50 multidisciplinaire teams. U kiest zelf op welk team u een beroep doet. Hou er rekening mee dat elk team een specialisatie heeft. Sommige teams zijn gespecialiseerd in vragen voor begeleiding of opvang (Zorg), andere in vragen voor een persoonlijke-assistentiebudget (PAB) of voor hulpmiddelen.
Een beperkt aantal teams is bovendien gespecialiseerd in specifieke handicaps.
Wat is de kostprijs?
Het verslag is gratis. Ons team mag geen vergoeding vragen of aanvaarden voor het verslag.
Welke rechten hebt u?
Als onze cliënt hebt u bepaalde rechten:
Wat kan u doen als u een klacht hebt?
We proberen u altijd zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat u minder of niet tevreden bent.
1. Wij raden u aan vragen, bedenkingen of problemen zo snel mogelijk te bespreken met onze medewerkers. Een gesprek lost vaak veel op.
2. Als dit niet lukt, doe dan het volgende:
3. Bent u ontevreden over het antwoord van de verantwoordelijke? Neem dan contact op met de interne klachtencommissie: Jacques De La Marche.
4. Is uw klacht nog altijd niet opgelost? Wend u tot de klachtendienst van het VAPH:
VAPH, Klachtendienst, Sterrenkundelaan 30, 1210 Brussel, klachten@vaph.be
tel:02/225.86.68
Binnen 45 dagen stuurt de dienst u een antwoord.
Wat is het MDT?
In het multidisciplinair team (MDT) Espero zitten specialisten uit verschillende disciplines, zoals begeleiders, psychologen, orthopedagogen, gezinstherapeuten, ... Ons team is daarvoor erkend door het agentschap jongerenwelzijn. We kunnen aanvragen bij de intersectorale toegangspoort voor u in orde brengen.
Espero is gespecialiseerd in kinderen en jongeren met emotionele en gedragsproblemen, eventueel in combinatie met een mentale handicap en/of een moeilijke thuissituatie.
Wij vinden het belangrijk dat u zo goed mogelijk geholpen wordt. Merken we dat u betere ondersteuning kan krijgen door een ander team? Dan bespreken wij dat met u en verwijzen we u door naar een ander team.
In elke provincie zijn er ongeveer 50 multidisciplinaire teams. U kiest zelf op welk team u een beroep doet. Hou er rekening mee dat elk team een specialisatie heeft. Sommige teams zijn gespecialiseerd in vragen voor begeleiding of opvang (Zorg), andere in vragen voor een persoonlijke-assistentiebudget (PAB) of voor hulpmiddelen.
Een beperkt aantal teams is bovendien gespecialiseerd in specifieke handicaps.
Wat is de kostprijs?
Het verslag is gratis. Ons team mag geen vergoeding vragen of aanvaarden voor het verslag.
Welke rechten hebt u?
Als onze cliënt hebt u bepaalde rechten:
- U hebt het recht uw dossier in te kijken
- U hebt recht op inspraak in uw dossier. We overleggen met u over uw dossier. U mag altijd laten weten als u niet akkoord gaat. Onze medewerkers moeten rekening houden met uw mening.
- U hebt het recht in het dossier te laten vermelden wat u belangrijk vindt. Heeft onze medewerker over bepaalde elementen in uw dossier een andere mening? Dan moet duidelijk in het verslag staan wat uw mening is en wat die van de medewerker is.
- Bij de gesprekken met onze medewerkers mag u iemand uitnodigen om u bij te staan. U kiest zelf wie dat is.
- Onze medewerkers mogen geen info voor uw dossier opvragen bij of doorgeven aan andere personen of organisaties zonder uw toestemming. Dit kan soms wel nodig zijn. Geeft u uw toestemming? Dan moet u een document ondertekenen.
Wat kan u doen als u een klacht hebt?
We proberen u altijd zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat u minder of niet tevreden bent.
1. Wij raden u aan vragen, bedenkingen of problemen zo snel mogelijk te bespreken met onze medewerkers. Een gesprek lost vaak veel op.
2. Als dit niet lukt, doe dan het volgende:
- Dien een klacht in bij de verantwoordelijke van het team, Mattias Bouckaert.
- Die noteert uw klacht en geeft u een bevestiging van ontvangst.
- Daarna spreekt de verantwoordelijke met u af wat er verder gebeurt.
- Binnen 30 dagen krijgt u een antwoord van de verantwoordelijke.
3. Bent u ontevreden over het antwoord van de verantwoordelijke? Neem dan contact op met de interne klachtencommissie: Jacques De La Marche.
4. Is uw klacht nog altijd niet opgelost? Wend u tot de klachtendienst van het VAPH:
VAPH, Klachtendienst, Sterrenkundelaan 30, 1210 Brussel, klachten@vaph.be
tel:02/225.86.68
Binnen 45 dagen stuurt de dienst u een antwoord.